Svar på era frågor

Här kommer svaren på era frågor, =)
 
 
 
Vårt förhållande har varit ganska likt sig från innan vi skaffade barn, lite skillnad är det och det är detdär spontana, & festa förståss. det blir inte lika mycket sånt nu för tiden men det gör ingenting, egentligen för det är något som både jag och filip valt att slopa sålänge vi inte kan lämna bort henne förståss. Det ÄR svårare att hitta tid för sig själv ja, förhållandet blir lidande ibland. Jag kan bli väldigt irriterad, en bebis tar upp mycket av ens tid och man kan inte bara tänka på sig själv längre, vilket kan leda till "större bråk"
Tyvärr så är det också så att många inte förstår att man nu är en familj och inte kan prioritera vissa saker, eller ja, vissa saker känns mindre viktiga nu för tiden.. Man är kanske inte lika intima, vi är inte det iallafall, men bättre har det blivit nu när lillan sover i eget rum. När hon sov mellan oss var det JOBBIGT, ingen närkontakt på väldigt länge, bara en sån sak som att somna på sin sambos bröst blir väldigt speciellt helt plötsligt.. Det är absolut en prövning, det vill jag lova. "vi" kommer intr längre i första hand, det gör Haley och hennes behov, det kan bli jobbigt ibland.
 
Ja jag ger henne ersättning. det är en lång historia, jag försökte verkligen att amma för det var egentligen det jag ville och det jag trivdes med så satans mycket, men det fubkade inte för min mjölk tog slut, hur mycket jag än försökte att få behålla den =( Jag åkte ambulans för jag fått njursten och där kunde jag inte amma haly, då jag gick på starka mediciner. Jag försökte uppehålla det genom att pumpa men det fungerade inte.. TYVÄRR säger jag. Det som känns som en fördel nu är att vi båda kan ge henne mat och dela mer på det ansvaret också. Jag får exempel sova ut på helgerna då tar filip henne, för han bara värmer maten ju :)
 
Ja, brösten förändras. Jag kan inte stå för att "alla" gör det, de som har större bröst än vad jag har har nog större förändringar kan jag tänka mig. jag hade en A kupa och fick en C när jag ammade, så de växer en del & fick bristningar på köpet. bristningarna är nu ganska blekta men kan aldrig tänka mig att de kommer försvinna helt. när jag ammade var dom väldigt röda och klara, som sagt är de blekta nu.. bröstvårtan blir också lite större, eller den blev på mig, men alla sår och blåsor läker ganska fort och försvinner. nu är brösten helt utan mjölk och jag kan väl inte säga att de är "hängiga" för jag har fått tillbaka min lilla A kupa men de är ju lite mer platta än innan, inte lika runda och fina like they used to be :) hehe!
 
Om haley ska få syskon.. hmm jag vet faktiskt inte. jag saknar tiden som gravid väldigt mycket, men som det ser ut just nu så blir det inget syskon nu iallafall. Filip & jag har sagt kanske en sladdis, men inte alls säkert. Jag vill kunna ge henne all tid och uppmärksamhet som hon behöver och inte ha en till att hålla koll på, hehe. Visst många tycker det är hemskt och tycker att man ska ha ett syskon till sitt barn, men jag tycker att då ska vi båda vilja det också och känna att vi har tiden och orken för detta med, inget jag känner att jag har nu iallafall.
 
Oh nej, det har inte blivit svårare att hålla kontakten med mina vänner. Filip har däremot haft lite mer problem på den fronten, men det har inte bara med Haley att göra.. Mina vänner är väldigt intresserade av haley och älskar henne så mycket, vi gör allt det vi brukar fast hon är med.. Killar är väl lite annorlunda, de har inte samma intressen så det blir nog inte svårare.. Jag är bara lite noga med rutinerna.. jag hänger inte ute på sena kvällar och så för jag tycker det är viktigt att hon kommer till ro och får ha sina sovrutiner osv. det är jag i slutändan som fpr lida om jag INTE hade gjort så, lika bra att vara tydlig ifrån början tycker jag.
 
om jag saknar något från tiden innan.. njää det gör jag faktiskt intr, inget jag kan komma på iallafall. Visst var det trevligt med spontana saker ibland, men det stör mig inte så mycket med mer planering. Jag känner att vi var redo för barn ja.. i vissa stunder känner man sig mer duktig än i andra, det går upp och ner, men redo var vi absolut iallafall.
 
Ja, det har varit lite jobbigt mellan mig och filip men vi har löst det och nu känns det bra igen. Inga förhållanden är perfekta, långt ifrån, och jag har en tendens att bli över-jävlig när jag väl bråkar tyvärr. våra bråk kan ibland bli väldigt långdragna, flera dagar kan gå utan att vi snackar ut, men när vi rensar luften igen så blir det bra. det är lätt att ta varandra för givet när man varit tillsammans ett bra tag, speciellt när man har en massa andra saker att tänka på, men det är viktigt att våra kärleken och ta vara på varandra!
 
Nej, jag går inte i en mamma-grupp. Jag skulle gjort det, men jag tcker inte det är så roligt efterso det mest är människor som är mycket äldre än vad jag är. I föräldrargruppen som vi gick på var det samma sak, men där lärde man sig en massa saker så det rekomenderas. Jag glömde faktiskt första träffen i mamma gruppen, jag skulle alltså gått, men sen tänkte jag igenom det och ändrade mig. det låter kanske sjukt, men jag har en tendens att inte "gilla" mammor så mycket. Haha, misstförstå mig inte, men den ena ska vara bättre än den andra och jag har svårt för sånt. Jag själv är hemskt tacksam för tips och frågar ofta saker. Min vän Cec är som min lilla mammagrupp hehe, hon kär mig allt jag behöver veta, och det sköna med oss är att vi har barn i samma ålder, skiljer bara en vecka, och hon är precis så som jag, tacksam för tips men gör det som känns bäst själva.
 
 
 
Min kropp, nej jag är inte nöjd med den. Jag skulle absolut vilja gå upp ett par kilon, och nu när jag känner att vi kommit in i rutin & det börjar bli lättare då haley kan sitta och underhålla sig själv så har juag bestämt att jag ska försöka ta tag i dethär med min vikt. Jag ska äta bättre, och se om det hjälper. Jag ääter inte lite, men jag äter inte så många mål om dagen som jag kanske borde skaffat mig tid att göra. Jag är inte överdrivet smal kanske, men jag trivs inte så som det ser ut nu. Det finns absolut värre. Många säger att dom skulle viljat byta, visst det kanske stämmer, men vill ju alltid ha det man inte kan få typ. På sjukhuset osv säger personalen GUUUUD har du fått barn för tre månader sen du är så benig och du har ingen mage osv, men jag tar det intr som en komplimang, det gör jag inte. Visst är det skönt, att slippa träna och hålla igång för att få bort magen, men sen samtidigt, detdär hör ju ändå till. Jag är glad över att jag inte fick bristningar över hela magen. Det hade intr gjort något, men jag ÄR glad att jag slapp, för det är svårare att få bort än lite fett eller överbliven hud. jag skulle vilja väga typ 55 kilo? just nu ligger jag på 45, men det har nog med dieten osv att göra, men som sagt, det ska jag försöka gå upp. så tio kilo, det är mitt mål :)
 
min förlossning startade med verkar.. hade verkar hemma i 32 timmar. Från början var de mer som starka sammandragningar som kom ca var 7 minut.. jag visste att det var på gång, och när jag sen kom hem ( var hos mamma på dagen ) så gick slemproppen. Jag skulle kissa, så kom det något slajmigt som bara hängde kvar lixom. såg ut som typ en snorloska, haha! det kändes absolut ingenting! jag torkade mig och då kom det lite blod, ringde förlossningen tre gånger på dagen men jag skulle vänta.. Jag minns att jag sa, jag ser på big brother sen pallar jag inte mer.. kollade klart på big brother men så sa filip, kom igen vi fördsöker stanna hemma lite till. Oh gud, jag fick så tajta verkar att jag började böla, haha! det är ju mycket nerver ska ni veta när det sätter igen, tänk 9 månaders väntan sen ÄNTLIGEN. jag låg i soffan, klämde i filips arm när det kom verkar och andades mig igenom, samtidigt somjag grät som en liten bebis, haha, fast jag skrattade samtidigt! Filip sa omg sara, vi blir snart flräldrar, så jävla underbart, kämpa på. I bilen påväg till BB så höll jag i handtaget i bilen, skruvade upp musiken och andades och skrek lite, hehe! sen blev det långa 13 timmar på sjukhuset också, men det är värt det! tiden gick faktiskt snabbt, tro mig! & det göööööööööööör inte så ont som människor tror, man orkar mycket, vi är ju kvinnor förfan, vi är menade för att få denna uppgiten, vi är bäst! =)
 
Jag längtar tills hon kan gå. När vi kan ut och gunga och leka på lekplatsen. När hon kan äta med oss & när hon börjar säga sina första ord. det är svårt nu, ibland känner jag mig som en värdelös mamma, det enda jag kan göra är att leka med hennes saker med henne och prommenera i princip, känns så taskigt på något vis. många tycker barn är tråkiga i denna åldern ju, svårt att göra saker med dem, men det kommer, herregud tiden går ju så snabbt så!
 
Vi har planerat dopet ja. vi ska ha det i svedala kyrka den 22 denna månaden, på hennes 4 månaders dag=) hon ska ha samma vackra klänning som jag & mina syskon har haft =)
 
Jobbigaste.. det är lätt de dagarna hon är på dåligt humör! Visst, jag har tur, för det är inte ofta hon gör ljud ifrån sig, men de dagarna hon är tjurig och intr vill äta..när hon har svårt att bajsa.. när hon känner sig uttråkad.. de dagarna har varit jobbiga. sen tror jag att jag känner så för att jag är van vid att hon är så satans snäll.
 
Ja, jag ser fram emot att börja jobba igen. ska bli skönt att tjäna sina pengar ( de summorna man va uppe i innan) tyvärr är mamma-penningen skitkass ju! Man får leva lite snålt nu, men det blir bättre sen. Filip ska ha tre månaders pappaledighet, han ska inskola haley på dagis och där ska hon vara när vi jobbar =)
 
Gifta oss.. hmm det vet jag inte. Klart att jag vill, men ska vi gofta oss vill vi göra det ordenkligt, när vi sparat massor med penga osv.
 
Våran lägenhet är 98 km, en trea. Så den är väldigt stor. Vi tycker att området där vi bor är fantastiskt, lite sådära utanför eller vad man ska säga, så det är inte alls mycket liv & hemska saker som händer här. Våran plan är att samla ihop till en insats och köpa ett hus lite utanför.. intr landet men lite så lagom landet/city. just nu blir det svårt att spara, vi har äkligt hög hyra här, över nio tusen i månaden sen plus alla räkningar osv.. en mamma penning och en lön räcker inte till att både leva & spara då tyvärr.
 
Jag ansände lustgas under förlossningen. Efter ca 7 timmar fick jag Epidural ( stavning) ? en spruta i ryggen, den var såååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå underbar! rekomenderas starkt. Jag kände inte ett skit av min kropp efter jag tagit sprutan. Lustgasen hjälpte inte ett piss mot smärtan på mig, men det var ändå skönt att ha något att fokucera på under de intenciva verkarna.
 
jag hade ingen bedövning först och klarade det bra, så det beror på hur lång förlossningen är tror jag. När jag tog bedövning va jag så trött att jag knappt kunde tänka klart, för jag hade haft verkar så satans länge, man blir utmattad! därför tog jag bedövningen. Och nej, de gör inr så ont som vissa säger. Va själv nervös som ett vrak! Alla har olika ont eftersom vi alla har olika smärtgräns, men alltså det gör ju ooooont, känns som man inte orkar mer och visst, jag skrek GÖR KEJSARSNITT JAG PALLAR INTE NÄSTA GÅNG SKA JAG ADOPTERA JAG VILLL INTE, men asså man glömmer det snabbt. det är verkarna som gör ont, när bebisen ska ut genom "snippan" så är man redan så bedövad så det känns inte så läskigt som det ser ut.
 
Min pojkvän har inte varit otrogen, nej! precis när vi blev tillsammans för jäääääättelängesen så va de en tjej som kysste honom på fyllan som han puttade bort direkt. Jag tycker själv inte en sån sak SKA få hända, men men, sånt händer ibland ändå ju!
 
Vi har brio barnstol, med en sån bas innuti bilen. den är kanon, för somnar lillan så kan vi bara klicka av den och låta henne sova vidare. vi har en vagn i samma märke som vi även kan sätta barnstolen i, så det är kanon! Vi har en BMW 230, en grå =) vi fick byta vagn till denna för den skulle få plats, denna vagnen går att fälla ihop typ som en solstol =)
 
jag ska fortsätta på mc donalds ja.
 
det tog en vecka efter förväntaad mens at veta att jag var gravid, var alltså i v 5 när jag fick veta det. vi har ett riktigt skötbord, kan fota & lägga in de imorgon på bild om du vill. Vi har det på toaletten för blöjor luktar inte så gött så det kan hålla sig där inne istället för hennes sovrum, ;)
 
hoppas ni fick svar på era frågor, om jag missat något eller ni kommer på fler så bara fråga. Nu ska jag kasta mig i säng mina vänner. Puss på er och tack för alla era värmande ord och fina kommentarer. Ni är så jävla underbara, de flesta iallafall =) <3 löööööööövvvvv
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: cec

Tack för att du finns också vännen! <3

2012-09-02 @ 21:55:04
URL: http://cecnilsson.devote.se
Postat av: Fanny

det är jättekul att läsa dina frågor och svar!

men lite förvirrande när man inte vet hur frågan är... hade varit enklare om du skrivit frågan i fet text och sen svaret under! (a)

2012-09-02 @ 22:45:33
Postat av: Johanna

Roligt med ett så ordentligt inlägg :) ja fota gärna skötbordet :) älskar alla bilder på er vardag, det verkar så mysigt. Kom och köpte kläder av dig på loppisen i lördags förresten! Min sambo följer snällt med och tittar och köper innan vi ens är gravida men vi ska snart börja försöka och vi längtar såå! Har era föräldrar varit stöttande från början? Min sambos mamma och pappa var unga föräldrar och är väldigt stöttande och min mamma har sagt att hon lovar att ställa upp från dag 1 och hon är så exalterad, är dock lite orolig för min pappa men det borde väl lösa sig när det väl är dax? Jag är i samma ålder som dig, min sambo är 2år äldre. Kram

2012-09-02 @ 22:48:56
Postat av: Nicole Blomquist

Jätte intressant att läsa dina svar!:) du verkar vara en riktigt härlig tjej:)

Hade varit spännande oh se hur ni bor, minns att du lade upp bilder på haleys rum från innan hon föddes, har ni gjort några Förändringar sedan dess?:)

Sedan en tanke, hade varit supergulligt och få se dagens outfit på haley, bara för bebis kläder är ju bara så söta, lika så din dotter:) hoppas du inte tröttnar på att blogga inom snar framtid!:)

2012-09-03 @ 00:05:22
URL: http://Nicoleblomquist.blogspot.com
Postat av: e.

Detta var ett riktigt spännande och långt inlägg att läsa. Tack för att du tog dig tid och svara på allas frågor :)

2012-09-03 @ 09:35:30
Postat av: Emma

Vi har en blöjhink som är luktfri luktar inte ett dugg från den. Billig var den oxå 99:- i ullared:)

2012-09-03 @ 10:05:22
URL: http://Emmagatenstam.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback